8 lutego - Dzień Bezpiecznego Internetu 2022
Z roku na rok w Internecie narasta cyberprzestępczość. Dlatego warto wyrobić sobie nawyki bezpiecznego zachowania w sieci.
PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W SIECI:
- Nie wolno podawać danych dostępowych do kont bankowych, kart płatniczych, czy profilu zaufanego.
- Zaleca się stosowanie uwierzytelnianie dwuskładnikowego (2FA), czyli dodatkowe poświadczenia logowania np. poprzez kod otrzymany SMS lub mailem.
- Należy otwierać linki tylko z zaufanych źródeł.
- Nie wolno publikować żadnych dokumentów Internecie, np. prawa jazdy.
- Wszelkie transakcje należy przeprowadzać w skupieniu i bez pośpiechu – hakerzy liczą na nieuwagę swoich ofiar.
- Warto chronić dane z pomocą tzw. klucza U2F, który wygląda jak pendrive. Jego zasada działania jest prosta: bez podłączenia do portu USB komputera nie otworzymy poczty, banku albo profilu zaufanego. Najlepiej kupić dwa klucze, aby w przypadku zagubienia jednego, drugim móc zmienić dostęp do zabezpieczonych danych.
POPULARNE SPOSOBY WYŁUDZANIA DANYCH:
- Metoda na dopłatę – hakerzy wysyłają SMS podszywając się pod zaufany podmiot, np. firmę kurierską, z komunikatem o niedopłacie w niewielkiej kwocie i ostrzeżeniem o anulowaniu zamówienia. Kradzież danych odbywa się w momencie gdy potencjalny odbiorca przesyłki kliknie w fałszywy link i zaloguje się do fikcyjnej strony banku w celu dokonania płatności.
Jak się przed tym oszustwem uchronić:
- zawsze czytać treść potwierdzenia transakcji – to tam znajduje się informacja jaka transakcja ma miejsce,
- uważnie sprawdzać kwoty przelewów i cyfry w numerze konta,
- zachować zdrowy rozsądek, np. zadać sobie pytanie czy rzeczywiście miały miejsce zakupy w danym sklepie i dlaczego ten sklep zgłasza nieprawidłowości po dokonaniu transakcji i potwierdzeniu zamówienia.
- Metoda na fałszywy sklep – czasem jest to strona internetowa, a czasem konto w znanym portalu sprzedażowo-aukcyjnym, z bardzo okazyjnymi cenami, zazwyczaj bez możliwości transakcji kartami płatniczymi.
Jak się przed tym oszustwem uchronić:
- należy robić zakupy tylko w zweryfikowanych uprzednio sklepach internetowych (warto sprawdzać opinie klientów) oraz w tych, które długo funkcjonują w Internecie.
- Metoda na fałszywe e-maile – zazwyczaj są to wiadomości wymuszające natychmiastową reakcję. Treść bywa różna: blokada konta w banku albo na portalu społecznościowym, wezwanie od komornika, błąd w realizacji zamówienia, przepełniona skrzynka, którą natychmiast należy opróżnić klikając w link wymuszający zmianę hasła na fałszywej stronie, a nawet groźby i szantaże. Maile te zawsze wykorzystują presję czasu i zawierają link lub załącznik zabezpieczony hasłem, a niekiedy żądanie pieniędzy. Często cechuje je niepoprawna polszczyzna, gdyż są tłumaczone za pomocą translatora.
Jak się przed tym oszustwem uchronić:
- zignorować i nie otwierać podejrzanych maili (korzystając wyłącznie z opcji podgląd w skrzynce), załączników ani linków,
- nie wierzyć w żadne skrypty odmierzające czas,
- nie klikać w linki,
- nie otwierać załączników z rzekomo ważnymi dokumentami (np. nieopłaconą fakturą, wezwaniem komorniczym, informacją o zajęciu konta itp.) - urzędy, komornicy i sądy nie wysyłają dokumentów wrażliwych mailem,
- czytać bardzo uważnie wiadomości (faktury od operatorów telekomunikacyjnych przychodzą co miesiąc w ten sam dzień miesiąca, dwa dni przesunięcia to powód do podejrzeń, dwa tygodnie - to typowe oszustwo),
- jeżeli spodziewamy się konkretnych plików, najpierw należy zapisać je na dysku i przed otwarciem przeskanować programem antywirusowym.
Metody oszustów internetowych wciąż się zmieniają. Informują o tym instytucje bankowe oraz podmioty zajmujące się bezpieczeństwem w sieci. Warto na bieżąco zapoznawać się z ich publikacjami.
autor lub odpowiedzialny za treść: Referat Organizacyjny
data wytworzenia: 2022-01-31
opublikował: Ewelina Radkiewicz
data publikacji: 2022-01-31 22:48
zmodyfikował: Ewelina Radkiewicz
ostatnia modyfikacja: 2022-01-31 23:20
« wstecz